Vertaisoppimista elämyksellisissä oppimisympäristöissä

Uudessa Tammelan esiopetusyksikössämme osallistumme kirjattoman esiopetuksen kokeiluun syksyn aikana eri lähestymistavoin. Lapset pitävät elämyksellisestä leikki- ja oppimisympäristöstä, jossa on mahdollista oppia eri aisteilla. Esiopetussuunnitelmassa puhutaan laaja-alaisen osaamisen alueesta, jonka osana on monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen.

Tammelan koulun esiopetusryhmä kolmosessa on luokan hyvänä perusvarustuksena videotykki, valkokangas, dokumenttikamera sekä pöytäkone. Pöytäkone on yhdistetty kaiuttimiin, joka sallii hyvän audion ja liikkuvan kuvan yhdistämisen esiopetuksessa.

Olemme leikkineet leikkilaulujen tahdissa ja opetelleet numeroita ja geometrisiä muotoja musiikkivideoiden avulla. Leijonan metsästys -laulussa lapset eläytyivät tarinaan niin, että juuri ennen suuren leijonan ilmestymistä luokan laajakankaalle, he juoksivat hihkuen takaseinälle turvaan. Erityisesti lapset ovat pitäneet erilaisista sähköisistä oppimistehtävistä, joita Huiske sekä muut oppikirjat verkossa tarjoavat.

Pulmien ratkomisesta yhteinen oppimisprosessi

Esioppilaiden vertaisoppiminen mahdollistuu videotykin avulla. Ryhmässämme jo lukutaidon saavuttanut lapsi innostaa muitakin mukaan ratkomaan kirjaintehtäviä. Kun pohdimme yhdessä kirjaimen alkuäänteitä, voi jokainen tehdä mielessään omia hiljaisia arvauksia ja kukin vuorollaan pääsee kokeilemaan hiirellä oikean vaihtoehdon valitsemista. Pulmien ratkomisesta tulee lasten yhteinen oppimisprosessi, jossa he leikkimielisesti kilpailevat keskenään siitä, kuka ratkaisee valkokankaalle heijastetun kirjainarvoituksen ensimmäisenä.

Ryhmän iPadeilla Molla ABC -sovellus opettaa uusien mallikirjaimien oikeaa piirtämistapaa. Toisinaan voimme käyttää eskarin aulassa olevaa älytaulua ja sen avulla käymme läpi Lapsen värivuotta e-kirjaa lukemalla. Taideprojekti etenee kuukausittain vaihtuvalla teemavärillä. Olen saanut kuulla vilkkaan lapsen suusta, miten koodaaminen on kivaa uudella hiirirobotilla. Robotiikka johti joulukuussa availemaan omaa Bee-Bot -joulukalenteria, jossa taskumaton numeroiden takaa paljastui erilaisia jouluisia kysymyksiä. Samalla lapsi opettelee huomaamattaan koodaamisen alkeistaitoja.

Lapset luovat mediahahmoja

Syksyn aikana olemme havainnoineet lapsiryhmämme media-arkea. Lapset pitävät legorakentelusta ja piirtelystä. Koulun ja eskarin yhteistyöviikoilla kokeilimme ekaluokan kummioppilaiden kanssa omien mediahahmojen luomista. Valopöydän avulla piirretyt tai legoista rakennetut hahmot jatkoivat elämää animaation pätkillä, jossa lapset saivat itse hahmosta ottaa kuvan ja muokata sitä Chatterkid-sovelluksella. Sovellus sai elottomat esineet puhumaan. Kuvalle he keksivät äänen ja kertoivat, kuka ja millainen hahmo oikein oli kyseessä. Ekaluokkalaiset ja eskarit loivat yhdessä omaperäiset suomalaiset superhahmot – hyisen Minecraft-vaikutteisen Jäämiehen sekä pelottavan Laavamiehen. Lasten kansainvälistä leikkikulttuuria edustava Mario Bross -hahmo muotoutui legoista, ja kun lapset tekivät hahmolle suun ja lisäsivät käteen rokkikitaran, alkoi se laulaa Antti Tuiskua imitoiden.

Hanke on opettanut, että oma roolini on olla opastaja, monipuolisen oppimisympäristön mahdollistaja, lasten leikki- ja pelivuorojen tasapuolinen jakaja sekä ”bugien” korjaaja. Autan lapsia projektien rakentamisessa sekä tavaroiden ja välineiden järjestämisessä toimintakuntoon. Pedagogisia ratkaisuja on syytä etukäteen pohtia, sillä lapsen mediasuhde voi pelimaailman syövereissä olla yksipuolinen, jollei  sisältöjä ja tavoitteita mietitä ja ohjata lasten valintoja. Tekniikka tuo mukanaan myös uusia haasteita. Uuden tekniikan kanssa on jaksettava päiväkodin toimintakulttuurissa edetä pienin askelin, ja antaa moniammatilliselle tiimille aikaa totutella uusiin vempaimiin. Kun saamme kouluttautumisen kautta erilaisista oppimisympäristöistä kiinni, vähitellen innostus tarttuu ja lapsiryhmässä näkee, että vertaiset ovat usein loistavia opettajia toisilleen.

 

Anna-Riina Peltola, Tammelan koulun esiopetusryhmä 3. lastentarhanopettaja

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *