Digikokeiluja Etelä-Hervannan eskarissa

Stop motion -animaatiosovellus tabletilla

Animaation tekoon tutustuimme eskareiden kanssa Stop motion- animaatiosovelluksen kautta. Lapset suunnittelivat  ja toteuttivat pareittain animaation käyttämällä leluja tai muuta haluamaansa materiaalia. Toisella kerralla lelujen sijasta estradille pääsivät itse eskarit. Lapsille oli syntynyt jo hyvä käsitys Stop motion -sovelluksen käytöstä. Projekti huipentui ryhmien yhteiseen elokuvahetkeen, jossa lapset esittelivät animaationsa ja muut saivat kommentoida sitä.

Äänilaatikot (kuva1), joita kutsumme taikalaatikoiksi, ovat olleet apuna alkuäänteiden oppimisessa. Äänilaatikoihin on helppo tallentaa ääntä ja äänitys kuuluu, kun laatikon kannen avaa. Ensimmäisellä käyttökerralla viiteen laatikkoon oli äänitetty viiden eri kirjaimen nimet. Pöydällä oli kasa kuvakortteja, ja eskarit lajittelivat ne pareittain keskustellen oikeisiin laatikoihin. Eskarit olivat todella innoissaan. Alkuäänten opettelusta tulikin yhtäkkiä hauskaa!

 

Bee-Bot

Bee-Bot -robotin avulla olemme tutustuneet ohjelmoinnin alkeisiin, alkuäänteisiin, kirjaimiin ja alkutavuihin. Ensimmäisellä kerralla eskareiden hahmottamisen apuna olivat nuolikortit, jotka aseteltiin lattialle ennen itse Bee-Botin ohjelmointia (kuva ). Kun Bee-Bot oli ohjelmoitu ja laitettu liikkeelle, lapset kannustivat ja taputtivat Bee-Botille sen päästyä oikeaan ruutuun.
Lasten tutustuttua Bee-Bottiin pääsi se mukaan myös osaksi joulukalenteria (kuva 2). Bee-Bot ohjelmoidaan oikean päivämäärän kohdalle, jossa odottaa aina tontun kirje.

Bee-Bot on lasten mielestä hauska ja suloinen, ja se tekee oppimisesta mielenkiintoista. Yksi eskari unohti pyyhkiä muistin ennen uuden reitin ohjelmoimista ja Bee-Bot vaelteli ihan muualle kuin piti. Lapset totesivat: ’’Ehkä Bee-Bot ei nyt keskittynyt kuuntelemaan ohjeita.’’

Aurasma

Tutustuimme Aurasma-sovellukseen jouluisella aiheella. Lapset saivat ohjeen maalata tontun ja keksiä tarinaa siitä: mikä on tontun nimi, mitä hän tekee, minne menee jne. Maalauksen jälkeen videoimme, kun lapset kertoivat omasta tontustaan ja teimme aurat maalauksiin.

Kaikki lapset uskalsivat kertoa kameralle hienosti omasta työstään ja oman videon katsominen oli toisista jännää ja toisista hauskaa. Oli jännittävää, kun sai itse kokeilla sovellusta oman maalauksen päällä ja oma video alkoi pyöriä. Tarkoitus on, että joulujuhlassa vanhemmat saavat kokeilla ohjelmaa ja katsoa lapsen kertovan omasta maalauksestaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *